ONDŘEJ ŠVEC: „JSEM HRDÁ VYSOČANSKÁ NÁPLAVA“
Neděle, 17. dubna 2022, 12:45
Herec Ondra Švec bydlel kousek od Divadla Gong dlouhých 11 let. K účinkování v něm se však dostal dlouhou oklikou přes angažmá v Naivním divadle Liberec a jiná zaměstnání. V pátek 13. května bude mít v Gongu premiéru divadelní hra pro děti od 5 let Jak jsem nechtěl vyrůst, ve které dostal Ondřej hlavní roli.
DG: Řešil jsi podobný problém, jako hlavní hrdina hry Jak jsem nechtěl vyrůst, nebo jsi měl rodiče, kteří si dokázali hrát?
OŠ: Já měl super dětství. Rodiče i prarodiče si se mnou dost hráli, hlavně tedy dědečkové. Myslím, že jsem tím poznamenaný dodneška. Já ve i svých 36 letech pořád ještě nechci vyrůst. Myslím, že se neberu moc vážně a rád se na svět koukám takovou tou trochu naivní dětskou optikou.
DG: Ne všem to ale vyhovuje, třeba ženy moc nemají rády ty nedospělé muže…
OŠ: To já zase jsem zodpovědný. Žiju život dospělého člověka, ale občas si rád uteču do toho dětského bezstarostného.
DG: Kdy jsi poprvé takzvaně přičichl k divadlu?
OŠ: V první třídě na základní umělecké škole v Čelákovicích jsem začal chodit do dramatického kroužku. Už v druhé třídě jsme hráli takovou loutkovo-maňáskovou hru o třech sněhulácích. Bylo to hrozně vtipné a tam mě to chytlo. Měli jsme tam takové tři okruhy: hudební nástroj, dramatickou výchovu a balet. Zůstal jsem ale jen u prvních dvou. Už v sedmi letech jsem se sám z toho baletu odhlásil. Rodiče pak byli dost překvapení, když se na třídních schůzkách ptali, jak mi ten balet jde, a bylo jim řečeno: „No, víte, on už na něj Ondra nechodí, sám se odhlásil. Vy to nevíte?“
DG: Jak jsi přišel do kontaktu s Divadlem AHA!?
OŠ: To už je hrozně dávno. Mými pedagogy herectví byli Emma Černá a Mirek Pokorný a sem do Gongu jsme chodili zkoušet na klauzury. Pak jsem na dlouhá léta zakotvil v Liberci, pak chvíli jezdil se zájezdovkou a dělal i jinou práci. Jednou mě oslovili Radovan Klučka s Milošem Mazalem, herci Divadla AHA!, jestli bych si nechtěl zahrát v Birlibánovi, a já souhlasil. No a pak už mě nabídl další role principál „Aháků“ Kuba Stich. Navíc já mám Vysočany hrozně rád. Bydlel jsem na Novovysočanské 11 let, měl jsem to do Gongu kousek a během té doby se pro mě staly Vysočany nejoblíbenější pražskou čtvrtí. Jsem taková hrdá vysočanská náplava.
DG: Co texty? Učíš se je snadno?
OŠ: V tomhle jsem trochu exot, protože texty se doma vůbec neučím. Můj mozek funguje tak, že když absolvuji dvě čtené a jednu zkoušku v prostoru, tak si text spojený s nějakou akcí automaticky zapamatuji. Během tří čtyř zkoušek už umím text perfektně celý.
DG: Stane se ti, že zapomeneš repliku, a nevíš, co říct?
OŠ: Je to možná zvláštní, ale nemám problém pamatovat si i představení, které se hraje jen jednou za rok. Třeba nějaké vánoční. Stačí mi jedna „oprašovačka“ a hned se mi vše vybaví. Ale jakmile proběhne derniéra, tak text okamžitě zapomenu, vymažu ho z hard disku.
DG: Jaké to je hrát pro dětského diváka?
OŠ: Skvělé. Děti jsou bezprostřední, často děj komentují nebo do něj klidně vstupují. A vy na to musíte jako herec reagovat, protože dítě se nespokojí s tím, že to necháte vyhnít, ono ty odpovědi chce. Stalo se nám i několikrát, že nějaký kluk nebo holka přišli až na jeviště, když chtěli zjistit, co se vlastně stalo, kam třeba zmizela nějaká postava.
DG: Máš nějakou pohádkovou postavu, kterou by sis chtěl zahrát?
OŠ: Konkrétně nic takového nemám, ale v životě jsem zatím nehrál žádného záporáka, což mě dost mrzí. Ale v dětském divadle se obsazuje do rolí podle typu a já se na ty záporáky nějak nehodím.
DG: Třeba se k těm zlým postavám prostárneš…
Doufám. I když mě zbělely vlasy už ve 28, takže to vypadá, že přejdu plynule k hodným stařečkům. Ale můj sen je zahrát si záporáka.
DG: Tato hra bude mít premiéru v pátek 13. Nejsi pověrčivý?
OŠ: Nejsem. Ze zkušenosti. Zatím se mi totiž nikdy nic nestalo, ani když mi přeběhla černá kočka přes cestu nebo něco podobného. Pátek „třináctého“ je ideální datum pro premiéru.
DG: Míváš trému nebo strach před premiérou, že to špatně dopadne?
OŠ: Když mám pocit, že je to představení hotové, bez nějakých nejasností a dobře nazkoušené, tak strach vůbec nemám. Nejsem vyklepaný ani před premiérou. Navíc mi pomáhá, že umím docela pohotově zareagovat na to, když se něco stane, nějak zaimprovizovat. Když mi ale přijde, že ta hra je nějakým způsobem nedotažená, tak ty obavy a stres mám.
DG: Provádíš nějaký rituál před představením?
OŠ: To vyloženě ne, ale mám takovou zvyklost, že musím být v divadle nejméně hodinu před představením. Neumím přijít na poslední chvíli. Musím být v divadle dostatečně včas a naladit se na to prostředí, na to, že se bude hrát. Už se mi kvůli tomu i smějí, že jsem vždycky na představení první „v baráku“. Když se někomu podaří přijít dřív než mně, tak to hrozně oslavuje.
DG: Líbí se ti interakce s obecenstvem?
OŠ: Mám, ale jen u dětských představení. Když se hraje pro dospělé, tak mi vadí, když se ta čtvrtá stěna poruší a hraje se s publikem. Stejně tak, když jdu já do divadla jako divák, tak nemám rád, když mě někdo tahá do děje, nebo se mě na něco ptá. Mám k tomu až odpor.
DG: Tvé příjmení napovídá, že jsi měl manuálně zručné předky. Dokázal by ses uživit rukama?
OŠ: Určitě. Je to paradoxní, ale šikovnosti mě naučilo právě divadlo. Několik sezon jsem byl v Naivním divadle v Liberci, kde jsme si museli spoustu věcí udělat sami. Bylo tam hodně loutkových představení, takže ani s jemnou motorikou na tom snad nejsem zle. Taky jsem třeba dělal číšníka. Kromě toho, já vlastně mám i jiné zaměstnání než divadlo. To hraju především proto, že mě to baví.
DG: Jak jsi přežil Covid?
OŠ: Díky tomu, že divadlo právě není mým primárním zdrojem příjmů, tak jsem neměl žádné velké problémy. Ale ta doba mě samozřejmě dost štvala. Jsem společenský člověk a ta izolace mi lezla na nervy. Můj děda založil v 90. letech firmu na diagnostiku olejů, paliv a maziv. Já v ní dělám už asi 11 let a v současnosti už tu firmu vedu. Takže jsem se docela rychle přešaltoval na jiný druh obživy. Ale divadlo mě baví, takže jsem se těšil, až se budu moct vrátit.
DG: Vyhovuje ti, když tě někdo vede, čemuž se jako herec nevyhneš, nebo jsi raději svým vlastním pánem?
OŠ: Když jsem začínal v té firmě, tak mě samozřejmě někdo vedl, a to byla daleko jednodušší situace, než v jaké jsem dnes. Dostával jsem úkoly, které jsem plnil a nemusel jsem být kdovíjak kreativní. Teď když jsem se posunul do vedoucí pozice, tak mám daleko větší zodpovědnost, musím umět rozdělit práci, i když speciální analýzy si rád nechávám pro sebe. Pod výsledky se ale musím podepsat. Je to daleko těžší než dřív, ale už jsem se to naučil. Taky se domnívám, že pozice režiséra je daleko těžší než pozice herce. Režisér musí ty lidi nějak donutit, aby naplnili jeho představu. Herec jen dělá, co se mu řekne. Když má talent a píli, tak je to pro něj docela jednoduché.
DG: Používáš v civilním životě něco, co ses naučil v divadle?
OŠ: Hrát něco na lidi, na to nemám povahu, to bych nedokázal. Ale v práci mívám dost odborných přednášek a tam se zkušenosti z divadla hodně hodí. Mluvený projev, jak upoutat pozornost, jak vystupovat před lidmi, dávat smysl svým větám… neblekotat. To mě naučilo divadlo. Před přednáškami taky bývám nervózní. Mnohem víc než na divadle. Během nich ti totiž nikdo nic neřekne, ale když uděláš chybu, tak ti to pak dají lidi pořádně sežrat. Je to dost konkurenční prostředí.
DG: Co neumíš, ale chtěl bys umět?
OŠ: Tančit. Už o tom byla řeč. Nějakou divadelní choreografii zvládnu ale třeba klasiku, to ne. A vím, že se to nejsem schopen naučit.